Ett färgstarkt röstavtryck

Trender

Hur kommer röstassistenter att förändra arbetsplatsen?

Är röstassistenter tillräckligt intelligenta för att jobba i en kontorsmiljö? Inte riktigt, menar Sam Shead. Men snart så …

 

”Alexa, mejla John på HR och fråga honom om han har tid att diskutera min befordring nästa tisdag.”

”Siri, kan du skriva ut den här sidan åt mig?”

”Cortana, öppna ett nytt Excel-blad och räkna ut standardavvikelsen i mina senaste försäljningssiffror.”

”Hej Google, be vår maskin som tillverkar t-shirts att göra 20 stora enhörningströjor.”

Det här är bara några av de förfrågningar som man snart skulle kunna göra till AI-röstassistenter. Utvecklingen har gått snabbt de senaste åren tack vare genombrott inom maskininlärning och naturlig språkförståelse, i kombination med spridningen av molnanvändningen.

Vissa kan tycka att bara tanken på att prata så avslappnat med röstassistenter på jobbet är obehaglig, men forskning visar att dessa smarta assistenter skulle kunna bli lika vanliga på kontoret som en kaffebryggare eller häftapparat under de kommande 12 månaderna.

I april 2018 visade en undersökning som gjordes av Spiceworks(1), ett socialt nätverk för yrkesverksamma inom IT, att 40 procent av storföretagen (med minst 500 anställda) räknar med att på något sätt implementera AI-röstassistenter på sina kontor till 2019. Man undersökte mer än 500 yrkesverksamma inom IT på företag i Nordamerika och Europa och kunde även se att 29 procent av företagen hade driftsatt en eller flera AI-assistenter för arbetsrelaterade uppgifter, eller planerade att driftsätta en eller flera under de kommande 12 månaderna.

Amerikanske teknikgiganter såsom Google, Microsoft, Apple och Amazon har utvecklat några av de mest sofistikerade röstassistenterna på marknaden – Google Assistant, Cortana, Siri respektive Alexa. ”De fem stora”, som de ofta kallas när man även inkluderar Facebook, investerar många miljarder dollar i AI och anställer några av de bästa inom fältet på vägen. Företag som Cisco och IBM tar också steg för att se till att de kan vara med i konkurrensen.

Automatisera trista uppgifter

Amazons Alexa var en av de första röstassistenterna att vinna mark på konsumentmarknaden efter att Amazon lanserade sina Echo-enheter. Men företaget med huvudkontor i Seattle planerar inte att nöja sig med konsumenterna. De presenterade Alexa för företag i november förra året och tror att det är den perfekta lösningen för upptagna kontorsarbetare som vill automatisera vardagsuppgifter.

I ett blogginlägg från mars(2) lyfte Amazons CTO Werner Vogels fram röstassistenter som något som verkligen kommer att förändra arbetsplatsen. ”Alexa gör våra hem smartare och nu kan vi göra samma sak med arbetsplatsen”, skrev Vogel på sin blogg, All Things Distributed. Han pekade ut några av de saker som Alexa kan göra och skrev att ”Alexa kan styra miljön, hjälpa dig att hitta vägen, boka ett rum, rapportera ett problem eller hitta transport.”

Företag som idag använder Alexa för företag är bland annat det amerikanska klädmärket Brooks Brothers, Capital One bank och företaget BMC som sysslar med programvara för företag.

Capital One har byggt en egen privat ”förmåga” (en specifik åtgärd som styrs av ett röstkommando) i Alexa. Det gör att de kan övervaka hur deras molnbaserade infrastruktur för Amazons webbtjänster presterar. Surya Avirneni, chefsingenjör för programutveckling på Capital One, säger: ”Vi har redan byggt en förmåga som gör att våra team snabbt kan kontrollera status för våra system, eller begära specifika uppdateringar för allvarliga händelser. Vi behövde dock kunna göra den tillgänglig för teamen utan att publicera den i Alexa Skills Store. Med Alexa för företag kan vi publicera förmågor enbart för internt bruk.”

Ett antal teknikföretag såsom Salesforce, SAP SuccessFactors och ServiceNow integrerar sina egna applikationer med Alexa för företag, vilket gör plattformen ännu mer användbar på kontoret.

Amazons starkaste konkurrent på marknaden för röstassistenter på arbetsplatsen verkar komma från Microsofts Cortana. Den erbjuder ett antal fördelar för de som använder Microsofts andra produkter, till exempel Office 365, Skype, LinkedIn, Bing och Outlook. I en artikel som publicerades av Computerworld(3) ska Patrick Moorhead, chef och huvudanalytiker på Moor Insights and Strategy, ha sagt: ”Den största fördelen som Microsoft erbjuder är integrering med Windows och Office, vilket utan tvekan är de verktyg som de flesta använder i jobbet.”

Av de företag som har implementerat en röstassistent på arbetsplatsen använder 49 procent Microsofts Cortana, medan bara 13 procent använder Alexa(4).

Ett urval av röstassistenter

Från vänster till höger: Amazon Echo, Google Now, Sonos Play, Apple Siri

 

Skulle röstassistenter kunna styra kontoret?

Det kommer inte dröja länge innan AI-röstassistenter kan prata med och styra i princip allt på kontoret, till exempel datorchips, och på så sätt ta sig vidare till allt fler föremål. Men det är viktigt att de som har rollen som IT-chef och teknisk chef inte förhastar sig riktigt än.

Medan alla de stora teknikföretagen har släppt annonser och reklamkampanjer som beskriver deras röstassistenter som nästan mänskliga är det inte så att de är särskilt bra samtalspartners. Sanningen är att de faktiskt är rätt korkade i många avseenden.

”Tyvärr är det så att till skillnad från textassistenter har rösttekniken ännu inte nått den mognadsnivå som krävs för att införas i hela företaget. De mer innovativa exemplen (där man till exempel använder ansiktsigenkänning för att tolka talarens munrörelser till röst) är fortfarande i innovationsstadiet”, säger Rob McCargow, AI-chef på PwC i Storbritannien. ”Det finns ett antal andra hinder att ta sig förbi innan vi kommer se en spridning av AI-röstassistenter på arbetsplatsen. Tekniken blir snabbt bättre men kravet på ännu högre exakthet kommer att bli akut om den ska kunna användas i reglerade branscher såsom sjukvård och finansiella tjänster.”

Kan AI felanvändas?

Ett av de största hindren för AI-röstassistenter för närvarande är förmågan att tolka bakgrundsljud (”cocktailpartyproblemet”), även om det sker framsteg på området. Alexa och övriga assistenter kan också sakna biometrisk autentisering och kan ännu inte avgöra vem på kontoret som pratar med dem.

Det finns också en del funderingar kring hur pålitlig och förklarlig AI är, och hur väl den kommer att hantera känsliga data, enligt McCargow. ”Så länge som företagen inte litar på att AI-röstassistenterna har utvecklats på ett ansvarsfullt sätt med dessa utmaningar i åtanke kommer vi kanske inte att se fördelarna med dem än på flera år”, säger han.

Samim Winiger, Chief Creative Officer på AE, en studio för kreativ maskininlärning, oroar sig för att företag kan komma att använda röstigenkänningstekniken i AI-röstassistenter för att övervaka anställda.

”AI-röstassistenter på arbetsplatsen är bara en liten del i den större trend som är AI-baserad övervakning och optimering av arbetsplatsen”, säger han. ”I det här scenariot spelar röstigenkänningen en viktig roll: mikrofoner som alltid är på vid varje skrivbord är kopplade till system för att känna av känslor och tal. Dessa uppgifter matas i realtid in i ett system som avgör en persons lämplighetspoäng. Den poängen används sedan på flera sätt för att optimera företagets resultat.”

Han fortsätter: ”Bortsett från problemet med övervakning kan röstgränssnitt vara mycket bra för vissa interaktioner, till exempel enkel brainstorming och snabba anteckningar. Men just nu är det bara en hajp. Det går fortfarande mycket snabbare att använda mus, tangentbord och skärm i de flesta fall. Det är även lättare att göra flera saker samtidigt med dessa verktyg, vilket inte gäller för röstaktiverade enheter.”

Alltmer sofistikerat

Av de företag som använder röstassistenter kunde Spiceworks se att 46 procent använder dem för röst-till-text-diktering medan 26 procent använde dem för teamsamarbete och 24 procent för hantering av medarbetarnas kalendrar. 14 procent använder intelligenta assistenter för kundservice och 13 procent för uppgifter hos IT-supportavdelningen.

Men dessa enkla tricks skulle kunna påverka företaget väsentligt. ”Den här typen av utökade uppgifter skulle kunna låsa upp betydande produktivitetstillväxt – PwC:s analyser föreslår att en bredare användning av AI skulle kunna innebära ytterligare 15,7 biljoner USD till den globala ekonomin fram till 2030”, säger McCargow(5).

”När användningen väl börjar öka skulle företagen kunna se en stor inverkan bland personalen. Därför är det viktigt att företagsledare agerar nu och börjar fundera över personalbehoven framöver samt hur de kan förbereda de anställda för eventuella kommande effekter som kommer när man automatiserar jobb.”


 

Den prisbelönta journalisten Sam Shead var en senior teknikreporter för Business Insider Storbritannien. Tidigare jobbade han som Startups and Innovation Editor för Techworld med bas i London samt på Daily Mail.

Källor:

(1) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog

(2) https://www.allthingsdistributed.com/2018/03/unlocking-enterprise-systems-using-voice.html

(3) https://www.computerworld.com/article/3252218/collaboration/cortana-explained-why-microsofts-virtual-assistant-is-wired-for-business.html

(4) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog

(5) https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html